.HILANG TERUNA.

Selesai sudah azam aku untuk menyelesaikan sebuah video pendek (BONDA) yang telah aku pikir-pikirkan idea dan temanya hampir satu semester di UiTM (lingkungan 5 bulan). Mungkin apa yang aku imaginasikan tidak 100% sama dengan visual yang telah terhasil, namun satu perkara yang tidak ternilai indahnya adalah pengalaman yang sangat berguna.

Ketika menghasilkan video pendek ini, aku hanya memberanikan diri membawa idea cerita semata-mata kerana aku terlalu miskin dengan pengetahuan berkaitan perjalanan produksi dan pengurusan produksi.

Maka ketika itu mula ada mulut lebar si 'pintar-pintar' yang meninggikan suara terhadap aku..

"ko kalau nak wat short film Piz ko tunggu sampai part 03 dulu then baru ar wat. Kalau tak hancur dowh citer ko nanti. Percayalah cakap aku".

Aku mengiyakan sahaja kata-kata golongan manusia ini. Aku senyum dan mengangguk-anggukkan kepala sebagai tanda 'terima kasih' yang tidak terhingga atas dorongan 'bernas' sedemikian.

Mereka belum cukup mengenali aku. Aku sebenarnya sudah bergelar seorang lelaki dewasa. Aku mula sedar sejak aku darjah enam lagi (terjadi ketika aku dilanda sebuah mimpi indah yang melayang-layangkan nafsu aku tinggi ke langit dan memancutkan beribu-ribu kasih sayang ke seluar).

Sebagai lelaki dewasa aku sedar aku berhak untuk berpura-pura setuju (jaga hati) dan akhirnya berkeras kepala meneruskan impian aku (puas hati).

Kenapa perlu tunggu semester 03? Takut melakukan kesilapan ke? Tak nak berhadapan dengan cacian orang? Malu nak mencuba?

Jangan pikir sejengkal tangan sahaja wahai saudara bangsaku. Tadah segala cacian di awal jalan dan nikmati pujian di hujung jalan.

Atas alasan itu aku memberanikan diri tampil dengan idea dan membuat video ini. Sambil dibantu oleh rakan-rakan dan senior. Pengalaman mereka adalah sangat perlu. Pengalaman mereka akan menjadi pengalaman aku.

Mungkin idea untuk video ini tidak terlalu hebat, tapi aku suka untuk memecahkan 'virgin' aku dengan sebuah cerita bertema sebegini. Kasih ibu! Dengar temanya sahaja sudah kelihatan terlalu kebiasaan. Tapi aku berkeras, kerana aku mahu segalanya penuh kesederhanaan di awal graf pencapaian.

Pelbagai masalah terjadi apabila orang baru seperti aku bikin cerita. Tapi aku sudah bagi tahu awal-awal pada segala tulang belakang produksi dan termasuk diri aku sendiri supaya jangan sesekali takut untuk melakukan kesilapan!!! Ini peluang terbaik untuk buat silap:p

Kini video telah siap menjalani segala proses dan atas permintaan fakulti (untuk membalas jasa kerana aku telah pinjam peralatan fakulti) maka video ini telah selamat dilepaskan ke Festival Filem Malaysia '09. Selepas ini ianya akan ditayangkan pula untuk tontonan umum di Pancha Delima Kolej Puncak Perdana. Aku percaya dan aku berpegang bahawa ianya akan berhenti di sini sahaja.

Aku tidak mahu bermegah-megah pada satu bahan yang hanya ada jalan cerita sahaja. Video ini hanya karya awal aku untuk memecahkan 'teruna'. Semoga selepas sudah 'berkahwin' ini aku akan akan jadi lebih biasa dengan 'malam-malam' berikutnya dan tidak sekekok 'malam pertama'.

Aku harapkan apa yang aku pelajari ketika penghasilan video pendek Bonda ini mampu untuk membuahkan sesuatu yang lebih segar pada perancangan penghasilan produk yang akan datang..sebuah filem pendek yang berkisar tentang langit dan Bumi. Jangan derhaka kata si cilaka!