.MANUSIA ATAU ANJING.


Seorang remaja warga Indonesia datang ke Malaysia dan bekerja sebagai orang gaji di rumah milik keluarga berbangsa Cina. Jiran-jiran berbangsa Melayu mula berkata-kata (mengumpat cara kecil-kecilan).

Cik Bedah:
"Kesian aku tengok budak Indon tu, keje dengan Cina. Entah pe ar Cina tu bagi dia makan kan".

Cik Timah:
"Alah kalau dah Indon tu, apa-apa pun dia makan je. Bukan dia kira pun".

Cik Joyah:
"Orang Indon ni jangan manjakan sangat Bedah oi, nanti kepala kita dia pijaknya!".

Aku menjentik telinga Cik Bedah, Cik Timah dan Cik Joyah. Kemudiannya aku tumbuk perut Cik Bedah yang gemuk, aku tendang tulang tengkuk Cik Timah yang kurang kalsium, aku lutut muka Cik Joyah yang berkedut dan ketiga-tiga mereka dimasukkan ke dalam guni.

Aku letak dalam bot dan minta tekong bot untuk kirim ketiga-tiganya ke Aceh. Di sana aku berharap mereka akan melihat dunia luar dan belajar untuk menilai kehidupan sebagai seorang manusia. Belajar hidup susah. Belajar untuk memerhati, bukan melihat!

Kemudian pulanglah semula ke Malaysia dengan menaiki penerbangan Air Asia atau British Airways. Ambil sedikit masa daripada kesibukkan mengumpat tadi untuk renung ke dalam mata remaja tersebut. Sila memerhati nasib si remaja tadi. Ingat, bukannya melihat tapi memerhati!

Tanya dalam diri:
Adakah remaja ini mempunyai cita-cita?
Adakah remaja ini mempunyai hobi?
Adakah remaja ini memiliki cinta?
Adakah remaja ini perlu bahagia?
Siapa keluarganya?
Masih hidupkah ibu dan bapanya?
Bagaimana kehidupan remaja di negaranya?

Jawab dalam diri:
Mungkin remaja ini tiada cita-cita.
Mungkin remaja ini tiada hobi.
Mungkin remaja ini tiada cinta.
Mungkin remaja ini tiada perlu bahagia.
Mungkin remaja ini tiada keluarga.
Mungkin remaja ini tiada ibu dan bapa.
Mungkin remaja ini tiada kehidupan di negaranya.

Daripada jawapan-jawapan ini, timbul satu lagi persoalan. Adakah remaja ini manusia atau anjing?