.MERDEKA.

Media massa yang aku sangkakan akan berlumba-lumba untuk menjaja pelbagai iklan dan kempen perangsang mengenai ketibaan Ramadhan, ternyata menjadi satu sangkaan yang meleset. Mungkin kehadiran Ramadhan kali ini yang agak hampir dengan tarikh keramat 31 Ogos menyebabkan mereka terlalu keliru untuk memilih mana yang lebih penting.

Pelbagai rupa dan bentuk sogokkan telah ditabur dalam medium media massa bagi menyedarkan masyarakat Malaysia bahawa pentingnya untuk mengerti dan meraikan anugerah kemerdekaan yang ke-52. Bukan senang negara mahu mencapai kemerdekaan, beribu-ribu nyawa terkorban. Beribu-ribu jiwa tertindas. Beratus-ratus orang tidak berdosa dipenjara. Aku akui mengenai kenyataan itu.

Tapi ramai yang tidak sedar atau sudah bocor kepala otak bahawa hakikatnya hari ini kita terlalu taksub pada keraian dan keramaian dalam menyambut kemerdekaan. Tidak lagi menyusuri niat hakiki iaitu mengecapi pengertian sebenar kemerdekaan. Orang ramai datang dengan memakai bedak tebal-tebal, pakaian cantik-cantik, lawa-lawa, handsome dan comel-comel menuju ke tempat yang dirasakan akan menimbulkan suasana yang paling meriah. Kebiasaannya kalau di Lembah Klang ini pilihan utama adalah The Curve, Jalan Bukit Bintang, Sunway Pyramid dan banyak lagi. Kalau mahu kemeriahan berganda, kunjungi KLCC untuk meraikan kemerdekaan bersama-sama warga Indonesia yang turut menyelami 'kepayahan' dalam perjuangan hidup di Malaysia. Maka apabila dapat cuti, ianya satu kemerdekaan juga bagi mereka.

Menyambut kemerdekaan dengan menggunakan masa berjalan-jalan dan berbual-bual kosong. Untuk yang hadir secara berpasangan, tahniah! Satu tindakan bijak. Sekurang-kurangnya korang tidak akan jalan-jalan dan borak kosong sahaja macam orang lain. Banyak masa terluang dan peluang untuk diisi dengan kegiatan 'berisi'. Jangan takut untuk 'bergembira', negara kita sudah 52 tahun merdeka.

Menunggu beramai-ramai untuk menanti ketibaan pukul 12 tengah malam dengan pelbagai aktiviti dan program yang disediakan oleh pihak penganjur. Antaranya adalah konsert oleh artis tempatan dan luar negara, ucapan indah dan penuh 'kesedaran' oleh para pemimpin tanah air dan persembahan shuffle yang diselang-selikan dengan persembahan tarian tradisional. Setibanya pukul 12, akan muncul pula pelbagai warna dan bentuk bunga api. Wow indah sungguh!

Dalam jangkaan aku, pukul 2 pagi kebiasaannya orang ramai akan mula bersurai. Tapi ingat, orang ramai sahaja yang akan bersurai, yang bukan kategori orang seperti burung hantu dan kelawar akan kekal merayau-rayau meneruskan aktiviti 'beriadah' pula bersama bersama teman dan pasangan masing-masing.

Meriah dan sangat mengujakan. Kini tiba pula giliran pekerja-pekerja Dewan Bandaraya (DBKL) untuk meneruskan 'peperangan'. Keluarkan batang penyapu, sediakan plastik sampah dan kemudian beramai-ramai memulakan kegiatan gotong-royong menyapu botol-botol dan tin-tin penyembur. Menggunakan konsep Sapu dan Sodok, para pekerja ini akan menghabiskan masa sehingga lewat pagi untuk menyapu sampah-sampah ini. Kesian, mereka masih tidak dapat meraikan kemerdekaan sepenuhnya. Masih lagi berperang dengan sikap sambil lewa masyarakat. Dijajah oleh bangsa sendiri.

Selesai sudah sebuah sambutan kemerdekaan di Malaysia. Persoalannya, di manakah ruang untuk masyarakat (generasi muda terutamanya) untuk mengerti maksud sebenar sebuah kemerdekaan? Adakah ketika persembahan oleh artis-artis? Adakah ketika mendengar ucapan acuh tak acuh oleh para pemimpin tertinggi negara? Atau mungkin ketika melihat tarian unik shuffle yang dipertontonkan oleh para remaja?

Jawapannya adalah ketika acara bunga api dipancarkan ke langit. Ini kerana ketika itu bunyi dentuman sangat kuat, banyak asap kelihatan, orang ramai juga akan berteriak setiap kali bunga api itu terpancar. Nah, ketika itulah masyarakat akan dapat merasakan suasana seolah-olah berada pada zaman penjajahan Jepun di Tanah Melayu. Mewujudkan sebuah suasana seperti di medan perang. Merasakan kepahitan dan terseksanya untuk mencapai sebuah kemerdekaan. Hebat bukan?