.TOKOH.

Semangat tokoh-tokoh masyarakat seperti Dr. Burhanuddin Al-Helmi, Ahmad Boestamam, Ibrahim Yaakob dan Ishak Haji Mohamad merancakkan lagi minda untuk berfikir. Mengapa tokoh-tokoh ini perlu berjuang? Mengapa tokoh-tokoh ini perlu dihalang dan dipenjarakan? Sebelum itu wujud pula Dato Bahaman, Rentap, Banting, Mat Kilau dan ramai lagi yang turut membawa semangat yang sama walaupun cara perjuangan itu berbeza.

Jika tokoh-tokoh silam memperjuangkan kemerdekaan di dalam sebuah negara yang dijajah, semangat itu perlu diteruskan di masa kini bagi MEMPERJUANGKAN KEMERDEKAAN DI DALAM SEBUAH NEGARA YANG MERDEKA pula. Memperbetulkan di setiap inci, daripada hujung rambut hingga ke hujung kaki. Daripada peringkat teratas turun ke peringkat terbawah.

Melihat kepada perlunya untuk meletakkan kedudukkan Raja-raja Melayu itu pada kedudukkan asalnya. Wujud sebagai individu pemimpin yang benar-benar memimpin dan sangat dihormati kerana akhlak dan personalitinya (indah zahir dan rohani). Bukan perlu dihormati kerana kuasa dan berlindung disebalik perundangan yang telah termaktub (sebagai ugutan). Aku terlalu terganggu melihat raja-raja ini diangkat dan diagung-agungkan sehingga mencapai taraf lebih mulia daripada junjungan kita nabi Muhamad S.A.W. Mereka tidak boleh ditegur dan disentuh seakan tersangatlah suci diri dan terkecuali daripada jenis manusia yang melakukan kesilapan dan dosa. Jangan derhaka!

Aku juga ingin melihat bangsa aku, Melayu memiliki 100% haknya tanpa perlu melalui ketirisan dan canangan penipuan oleh si pejuang-pejuang bangsa yang palsu. Ingin juga aku melihat bangsa lain seperti Cina dan India dipandang sebagai manusia, bukan kaum.

Islam digerakkan dengan pelaksanaan yang telus dan berani. Bukan lagi hanya disebalik nama semata-mata. Tidak sempurna jika hanya mengatakan Islam itu sendiri tertegaknya di dalam negara kerana kononnya Islam itu adalah agama rasmi persekutuan.

Aku sering ditentang oleh golongan veteran dan pejuang-pejuang bangsa yang palsu dengan menyatakan aku masih terlalu mentah. Sering menakut-nakutkan aku bahawa Melayu akan musnah andai kaum lain diberi hak kesamarataan. Sering mengugut-ugut aku Melayu akan mengemis di negara sendiri andai kaum lain diberi peluang untuk bersuara. Aku hanya mampu untuk tersenyum dan berlalu pergi. Sebab mak aku (Puan Junaidah Mat Amin) kata, jangan lawan cakap orang tua-tua. Lagi-lagi kalau orang tua itu hanya memiliki otak sahaja. Ada benarnya kata mak aku itu. Sebab apabila bercakap dengan orang-orang macam ini ianya diibaratkan seperti bersembang dengan kucing. Ini kerana kucing akan ‘memiow-miow’ apabila kita bersembang denganya seolah-olah menunjukkan ianya memiliki otak untuk berkata-kata. Walhal kucing itu tidak tahu, dia hanya ada otak sahaja. Sedangkan aku ada otak dan akal untuk berfikir dan menilai baik dan buruk sesuatu itu.

Keperluan mengenai apa yang diperjuangkan itu adalah mengikut peredaran zaman. Andai apa yang aku inginkan pada hari akan memberi implikasi negatif kepada anak dan cucu aku di masa akan datang (terutama perkara berkait dengan hak kesaramataan setiap bangsa), maka ianya menjadi tangunggjawab mereka pula untuk memperjuangkannya mengikut apa yang berlaku di zaman itu. Aku percaya bahawa setiap generasi itu perlu memperjuangkan sesuatu. Bukan menuju kepada nilai-nilai kesempurnaan, cukup sekadar mendatangkan kesan mendalam kepada masyarakat secara amnya.

Setiap generasi juga perlu ada haknya untuk menjadi generasi pemikir. Andai si tua-tua daripada golongan pejuang bangsa yang palsu tadi asyik menakut-nakutkan dan mengugut-ugut aku atas perubahan yang ingin aku tekankan, seolah-olah golongan manusia konservatif ini telah menafikan hak aku untuk berfikir dan menerima sahaja bulat-bulat apa yang dibentuk oleh generasi terdahulu. Ianya membawa ke arah satu budaya yang tidak sihat untuk pembangunan dan kemajuan negara. Sewajibnya adalah dengan memberi galakkan yang teransang agar lebih ramai pemikir wujud dikalangan kita untuk memperbetulkan kesilapan. Namun hari ini gejala bunuh-membunuh sesebuah idea itu menjadi begitu dasyat hingga ramai pemikir-pemikir cerdik pandai (pahlawan bangsa yang sebenar) mati berlimpangan tanpa bernisan.